برای سلامت کارکنان باید خرج کرد


محمد امامی

Emami41@yahoo.com

طرح دیدگاهی پیرامون احداث ساختمان مجتمع اداری مخابرات استان یزد در میدان امام حسین (ع) و تامین میز و صندلی های این مجتمع و هزینه های مربوط، موجب شد تا نکاتی برای آگاهی صاحب آن دیدگاه و مخاطبان سایت خبری یزدفردا مطرح گردد.
همانطور که می دانید امروزه حفظ کرامت کارکنان و خدمتگزاران و تامین نیازهای سلامت آنان یکی از پیش نیازهای لازم برای تکریم ارباب رجوع و خدمت گیرندگان محسوب می شود به نحوی که گفته می شود «مسیر تکریم ارباب رجوع و رضایت مشتریان از تکریم و رضایت کارکنان می گذرد.
از سوی دیگر نیروی انسانی ، موتور محرکه توسعه می باشد که رعایت استانداردهای سلامت و تامین نیازهای سلامت و شغل و بهینه سازی محیط و فضای کاری آنان و در اختیار داشتن امکانات و وسایل مورد نیاز ، می تواند موجب ارتقای رضایتمندی شغلی، بهره وری و سلامت و بهبود خدمت رسانی و همچنین افزایش سود شرکت گردد.
و می دانیم که بی توجهی به این نیاز جدی، و رعایت نکردن حداقل شاخصهای سلامت و نیز اصول ارگونومي در محيط كار، هزينه هاي بسيار زيادي را هم براي كارفرما و هم براي كاركنان به دنبال خواهد داشت و موجب كاهش كارآيي و افزايش استرس كاركنان مي گردد. و در صورتي كه این ملاحظات به كار گرفته شود مي تواند موجب حذف يا كاهش صدمات و مشكلات بهداشت و ايمني شغلي در محيط كار و افزايش كارآيي گردد.
نتایج پژوهش ها نشان داده است هزینه هایی که برای بهبود و زیباسازی محیط کاری و حفظ و ارتقای سلامت کارکنان و تامین نیازهای منطقی آنان نظیر میز و صندلی و سایر نیازهای شغلی و حتی تسهیلات رفاهی صورت می گیرد را نباید هزینه تلقی کرد ، چرا که این هزینه ها ، نوعی سرمایه گذاری برای شرکت و نیروی انسانی آن است.
لذا برای سلامت کارکنان و سازمان باید اهمیت قائل شد و به موقع و به جا خرج کرد چرا که چنین سرمایه گذاری، با تاثیرگذاری بر کیفیت کار کارکنان و افزایش بهره وری، سود شرکت را مضاعف خواهد ساخت.
بنابر این نگاه تک بعدی به صرف هزینه در سازمان ، بدون توجه به آثار گران سنگی که بر آن مترتب است ، و بدون توجه به ضرورت های فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و سلامت، عاقلانه نیست و تسری این دیدگاه به سازمان می تواند منجر به رکود و عقب ماندگی سازمان شود.
از سویی بها قائل نشدن برای کارکنان و نیازهای آنان به بهانه صرفه جویی یا قناعت، افزون بر این که منجربه افت انگیزش و رضایت شغلی و بروز استرس و بحران می شود ، پیامدهای ناگوار و ناخوشایند فردی- روانی، جسمی و سازمانی - عملکردی، و خسارت های مستقیم و غیر مستقیم مادی و معنوی را به دنبال خواهد داشت.
پس باید چشمها را شست ، جور دیگر باید دید ...

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا